0907 109 118 | gpconsulting@granty.sk
Udržateľné využívanie prírodných zdrojov prostredníctvom rozvoja environmentálnej infraštruktúry
Investovanie do sektora odpadového hospodárstva s cieľom splniť požiadavky environmentálneho acquis Únie a pokryť potreby, ktoré členské štáty špecifikovali v súvislosti s investíciami nad rámec uvedených požiadaviek
Zvýšenie miery zhodnocovania odpadov so zameraním na ich prípravu na opätovné použitie a recykláciu a podpora predchádzania vzniku odpadov
Do tejto výzvy už nie možné podať projekt so žiadosťou o dotáciu, výzva už bola uzatvorená.
31. október 2016
15. február 2017
15. jún 2017
V prípade jedného investičného projektu, ktorého celkové oprávnené výdavky presiahnu 50 mil. EUR, musí upravená výška pomoci spĺňať podmienky definované v 2 ods. 20 nariadenia č. 651/2014.
Spôsob financovania jednotlivých prijímateľov, t.j. predfinancovanie, zálohové platby alebo refundácia (resp. ich kombinácia), sa stanovuje v súlade s platným Systémom finančného riadenia štrukturálnych fondov, Kohézneho fondu a Európskeho námorného a rybárskeho fondu na programové obdobie 2014 – 2020.
V zmysle zákona č. 336/2015 Z. z. o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov budú predfinancovanie a zálohové platby umožnené pre prijímateľov realizujúcich schválené projekty v tzv. najmenej rozvinutých regiónoch, bližšie uvedené v Príručke pre žiadateľa.
– subjekty (oprávnené na podnikanie, resp. subjekty, ktoré sa stávajú účastníkom hospodárskej súťaže), ktoré vykonávajú alebo plánujú vykonávať niektoré z nasledovných oprávnených podaktivít OP KŽP, resp. činností v oblasti nakladania s nebezpečnými odpadmi. Vzhľadom na skutočnosť, že činnosti podporované v rámci tejto výzvy predstavujú hospodársku činnosť, sú oprávnení žiadatelia (vrátane subjektov verejnej správy, neziskových organizácií alebo združení právnických osôb) považovaní za podnik:
a. Príprava na opätovné použitie nebezpečných odpadov
– obce a vyššie územné celky
– rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie zriadené obcou alebo vyšším územným celkom a
– združenia s výlučnou súčasťou obcí, ktoré vznikli na základe zákona č. 369/1990 zb. o obecnom zriadení (§ 20b až § 20f) alebo na základe zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník (§ 20f až §21). V Registri organizácií vedenom Štatistickým registrom Slovenskej republiky musia mať takéto združenia zároveň v rámci druhu vlastníctva evidované „Vlastníctvo územnej samosprávy“.
– združenia právnických osôb (s účasťou subjektov územnej samosprávy), ktoré nie je možné zaradiť pod bod 1
b. Recyklácia nebezpečných odpadov
– obce a vyššie územné celky
– rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie zriadené obcou alebo vyšším územným celkom a
– združenia s výlučnou účasťou obcí, ktoré vznikli na základe zákona č. 369/1990 zb. o obecnom zriadení (§ 20b až § 20f) alebo na základe zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník (§ 20f až §21). V Registri organizácií vedenom Štatistickým registrom Slovenskej republiky musia mať takéto združenia zároveň v rámci druhu vlastníctva evidované „Vlastníctvo územnej samosprávy“.
– združenia právnických osôb (s účasťou subjektov územnej samosprávy), ktoré nie je možné zaradiť pod bod 1
V rámci uvedeného typu aktivity sa podporujú investičné projekty zahŕňajúce počiatočné investície* v odpadovom hospodárstve (v oblasti nakladania s nebezpečným odpadom), a to konkrétne tieto oprávnené podaktivity OP KŽP:
a. Príprava na opätovné použitie nebezpečných odpadov, t.j.:
– Výstavba nových zariadení pre prípravu na opätovné použitie nebezpečných odpadov,
– Nákup technológií a hnuteľných vecí pre prípravu na opätovné použitie nebezpečných odpadov.
b. Recyklácia nebezpečných odpadov, t.j.:
– Výstavba nových alebo rekonštrukcia existujúcich zariadení na recykláciu nebezpečných odpadov,
– Nákup technológií a hnuteľných vecí na recykláciu nebezpečných odpadov vrátane technológií a hnuteľných vecí určených na úpravu odpadov ako súčasť technológie recyklácie.
* počiatočná investícia je pre účely tejto schémy výlučne počiatočná investícia podľa čl. 2 ods. 49 písm. a) nariadenia o skupinových výnimkách, t. j. investícia do hmotných a nehmotných aktív, ktorá sa týka založenia novej prevádzkarne, rozšírenia kapacity existujúcej prevádzkarne, diverzifikácie výroby prevádzkarne na výrobky, ktoré sa predtým v prevádzkarni nevyrábali, alebo zásadnej zmeny celkového výrobného procesu existujúcej prevádzkarne
Predkladané projekty musia byť v súlade so záväznou časťou Programu odpadového hospodárstva Slovenskej republiky na roky 2016 – 2020. V rámci výzvy nie sú oprávnené aktivity zamerané výlučne na nákup zariadení na úpravu odpadov.
Žiadateľ nesmie začať práce na projekte pred predložením ŽoNFP. Splnením tejto podmienky poskytnutia príspevku bude preukázaný stimulačný účinok pomoci podľa príslušnej schémy štátnej pomoci uplatňovanej v rámci tejto výzvy.
Začatie prác je buď začiatok stavebných prác týkajúcich sa investície, alebo prvý právny záväzok objednať zariadenie alebo akýkoľvek iný záväzok, na základe ktorého je investícia nezvratná, podľa toho, čo nastane skôr. Nákup pozemku a prípravné práce, ako je získanie povolení a vypracovanie štúdií uskutočniteľnosti, sa nepokladá za začatie prác.
Žiadateľ je povinný (okrem výnimiek uvedených vo výzve) mať najneskôr ku dňu doplnenia chýbajúcich náležitostí ŽoNFP v rámci administratívneho overenia vyhlásené verejné obstarávanie/-a na všetky oprávnené výdavky projektu, ktoré budú realizované dodávateľsky (uskutočnenie stavebných prác, dodanie tovaru, poskytnutie služieb).
Verejné obstarávanie sa považuje za vyhlásené:
Žiadateľ nie je povinný mať najneskôr ku dňu doplnenia chýbajúcich náležitostí ŽoNFP v rámci administratívneho overenia vyhlásené verejné obstarávanie:
Podmienka z hľadiska majetkovo-právnych vzťahov:
Nehnuteľnosti (pozemky a stavby), na ktorých dochádza k realizácii projektu, musia byť vo výlučnom vlastníctve žiadateľa, resp. žiadateľ musí mať k predmetným nehnuteľnostiam iné právo, na základe ktorého je oprávnený užívať všetky nehnuteľnosti, na ktorých má byť projekt realizovaný. Na nehnuteľnostiach a hnuteľných veciach, ktoré majú byť nadobudnuté a/alebo zhodnotené z NFP alebo z jeho časti nesmie viaznuť záložné právo (Ustanovenie týkajúce sa záložného práva sa nevzťahuje na prípady, keď nehnuteľný majetok/hnuteľný majetok, ktorý má byť nadobudnutý a/alebo zhodnotený z prostriedkov NFP alebo jeho časti, je predmetom zálohu na zabezpečenie úveru z banky, ktorým banka spolufinancuje predkladaný projekt a spolufinancujúca banka má s Ministerstvom životného prostredia Slovenskej republiky ako RO pre OP KŽP, podpísanú zmluvu o spolupráci na programové obdobie 2014 – 2020). Túto podmienku poskytnutia príspevku musí žiadateľ spĺňať počas realizácie projektu a zároveň počas obdobia udržateľnosti projektu, t.j. 5 rokov (v prípade MSP 3 roky) po ukončení realizácie aktivít projektu.
Podmienka mať povolenie na realizáciu aktivít projektu:
Žiadateľ je povinný disponovať právoplatným povolením na realizáciu projektu vydaným príslušným povoľovacím orgánom (napr. stavebné povolenie), resp. iným povolením/vyjadrením v súlade s platnou právnou úpravou (napr. ohlásenie drobnej stavby), vrátane príslušnej projektovej dokumentácie (ak relevantné).
Súlad so schémou štátnej pomoci:
Žiadateľ musí okrem podmienok poskytnutia príspevku definovaných touto výzvou spĺňať zároveň podmienky poskytnutia príspevku vyplývajúce zo Schémy štátnej pomoci.
Podmienka nebyť podnikom v ťažkostiach:
Žiadateľmi nemôžu byť v súlade s čl. 2 ods. 2, písm. e) nariadenia o KF podniky v ťažkostiach „ako sú vymedzené v právnych predpisoch Únie o štátnej pomoci“.
Bližšie sú podmienky pre určenie splnenia podmienky poskytnutia príspevku upravené v dokumente Inštrukcia k určeniu podniku v ťažkostiach. Pre účely tejto výzvy sa podnikom v ťažkostiach rozumie aj subjekt územnej samosprávy (obec alebo VÚC) v nútenej správe v zmysle § 19 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Podmienka mať schválená program rozvoja a územnoplánovaciu dokumentáciu:
Žiadateľ, ktorým je obec alebo VÚC, musí mať schválený program rozvoja obce/VÚC, resp. spoločný program rozvoja obcí a príslušnú územnoplánovaciu dokumentáciu v súlade s ustanovením § 7 ods. 6 (v prípade VÚC) alebo § 8 ods. 6 (v prípade obce), resp. § 8a ods. 4 (v prípade spoločného programu rozvoja obcí) zákona o podpore regionálneho rozvoja (Zákon č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja v znení neskorších predpisov. Program rozvoja obce bol v súlade so zákonom č. 539/2008 Z. z. účinným do 1. januára 2015 uvádzaný pod zákonným názvom ako plán hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja obce).
Podmienka oprávnenosti pre projekty generujúce príjem:
Čistý príjem z projektu je v súlade s čl. 61 ods. 3 písm. a) všeobecného nariadenia zohľadnený paušálnou sadzbou (podľa Prílohy V všeobecného nariadenia) v rámci intenzity pomoci, ktorá nesmie prekračovať ekvivalent uplatnenia paušálnej sadzby (podľa Prílohy V všeobecného nariadenia).
Súlad v oblasti posudzovania vplyvov na ŽP:
Projekt, ktorý je predmetom ŽoNFP, musí byť z hľadiska navrhovanej činnosti v súlade s požiadavkami v oblasti posudzovania vplyvov navrhovanej činnosti v súlade so zákonom o posudzovaní vplyvov č. 24/2006 Z. z.
Projekt, ktorý je predmetom ŽoNFP, nesmie mať významný nepriaznivý vplyv na územia sústavy chránených území.